/kvinnesak
post@kvinnesak.no

Meninger

Høringsuttalelse fra Norsk Kvinnesaksforening (NKF) til høringsnotat med forslag til nye  endringer i Lov om barn og foreldre (barnelova) mv. med høringsfrist 9. september 2024 

Innledningsvis følger noen overordnede kommentarer som angår hele høringsbrevet og perspektivet  til BFD, før vi konsentrerer oss om å kommentere enkeltforslag/tema knyttet til konkrete kapitler.  

Vi minner også om at vi har sendt inn høring i 2021 på forslaget til ny barnelov. Flere av disse  innspillene er fremdeles aktuelle. 

Overordnede kommentarer:  

NKF vil innledningsvis peke på at det også i dette høringsnotatet, som det var i NOUen fra 2020, er  store mangler knyttet til å ta barnets perspektiv og barnets behov for beskyttelse på alvor.  Departementet legger til grunn at prinsippet om barnets beste skal gjelde, uten å lage tilstrekkelig  nok sikkerhetsmekanismer i loven for å sikre at det er barnets rett til god omsorg og trygg hverdag  som skal ha hovedfokus, uavhengig av om begge foreldre ønsker eller klarer å sette dette i fokus i en  foreldrekonflikt rundt samvær, bosted og foreldreansvar. Det er bekymringsverdig at departementet  ikke tar utgangspunkt i de utfordringer barn (og voldsutsatt voksne) har i denne livssituasjonen.  

Praksiser rundt hva som skal skje der barn etterlates mot sin vilje i utlandet er ikke håndtert i  barneloven, ei heller refleksjoner rundt hvordan negativ sosial kontroll skal håndteres. Dette ble  spesifikt påpekt av blant annet NKF i forrige høringsrunde.  

Vi savner fremdeles en bredere tilnærming til spørsmål om økonomi i barnefamilier etter  samlivsbrudd, bygget på den kunnskap som finnes om at barnefamilier som sliter med økonomien  (barnefattigdom) er knyttet til familier med en hovedforsørger. Hvordan påvirker lovens innretning  når det gjelder utmåling av barnebidrag dette?  

I NOU 2020 legges det til grunn følgende virkelighetsbeskrivelse: «Begge foreldre er i større grad til  stede som nære foreldre, og begge følger og henter i barnehagen og på skolen. Barn har mer kontakt  og nærhet med far enn det tidligere generasjoner har hatt.» (NOU 2020 s.38). I høringsnotatets  kapittel to knyttet til forslaget om nye endringer legger departementet til grunn en virkelighet hvor  samværshindringer er blitt den store utfordringen i foreldres konflikter etter et samlivsbrudd. Begge  perspektiver er altfor enkle, og til dels feil, og dette knytter seg i hvert fall ikke til det som er  virkeligheten der foreldre ikke blir enige om omsorgen for sine barn etter et brudd.  

Det er riktig at det finnes foreldre som hindrer samvær og foreldre som anfører at den andre hindrer  samvær, men statistisk er det (anførsler om) vold og høyt konfliktnivå som kjennetegner mange av  disse sakene hvor foreldre ikke blir enige om omsorgen for sine barn etter et samlivsbrudd. NKF viser  blant annet til gjennomgangen av samtlige 84 foreldretvister der det ble avsagt dom i Oslo tingrett i  2012 i Prop. 85 L (2012–2013, der det var påstander om vold, seksuelle overgrep, rus og/eller  psykiske lidelser i nesten 50 % av sakene. Vi viser også til tidligere gjennomgang av saker fra Oslo  tingrett i 1998-1999 av psykolog hvor én eller begge foreldre hatt kontakt med barnevern, politi  og/eller psykisk helsevern over tid i 70 % av sakene (Koch, 2000). De kriminelle forholdene dreide seg  ofte om fars vold i familien. Nyere landsdekkende undersøkelser av lagmannsrettspraksis (for  eksempel Skjørten, 2016) og spørreundersøkelser blant aktører i domstolene (Oxford Research,  2016) viser også at det er påstander om vold og bekymringsfulle omsorgsforhold i en stor andel av  foreldretvistene. Endelig viser vi til en nylig utgitt artikkel «En analyse av sakkyndigvurderinger i 

foreldretvister» av Eir Torvik og Agnes Andenæs fra 02.09.2024 basert på hovedoppgave fra 2019  som viser at det var påstand om fysisk, psykisk og/eller seksuell vold fra far i 18 av de 20 tilfeldige  saker de fikk oversendt til sin forskning fra Oslo tingrett og påstand om vold fra mor i 10 av 20 saker.  Med andre ord: mishandling, påstander om mishandling og høyt konfliktnivå er kjennetegn på mange  av de sakene hvor foreldre ikke blir enige før eller i mekling.  

NKF vil peke på at en korrekt virkelighetsbeskrivelse er svært viktig for at barnelovens bestemmelser  skal beskytte barnets elementære rett til liv, helse og frihet. Departementets manglende fokus på det  som er dagens utfordringer kan være i strid med både Istanbulkonvensjonen og EMK, og det  anmodes om at dette utredes.  

Barns selvbestemmelsesrett  

Barnets sin «rett til medverknad» og rett til «omsorg, utvikling og vern mot vald» er som nevnt tatt  inn som andre og tredje prinsipp innledningsvis i forslaget til ny barnelov. NKF støtter dette, og vil  særlig understreke betydningen av at barnet skal vernes mot både fysisk og psykisk skade.  

I mars 2019 la en ekspertgruppe om unge som etterlates i utlandet mot sin vilje, fram sin innstilling i  form av en rapport. Gruppen var nedsatt av Regjeringen (18.februar 2019) og ble ledet av Anja  Bredal, Ekspertgruppa ber derfor om en «nærmere rettslig utredning av hva ufrivillige  utenlandsopphold og negativ sosial kontroll innebærer i lys av norsk lovverk, med vekt på barn og  foreldres rettigheter og straffeloven» (ibid. s. 52). I en konkretisering av denne anmodningen viser  Ekspertgruppa blant annet til barneloven og lovens bestemmelser om foreldres rett og plikt til å  bestemme over sine barn – i tråd med barnets beste. Samtidig, at foreldreansvaret også innebærer  en plikt til å gi barnet gradvis større selvbestemmelsesrett og til å sikre at barnet blir hørt i personlige  forhold. Foreldreansvaret omfatter også, påpeker Ekspertgruppa, å sikre barnet god omsorg,  utdanning og opplæring. Herunder rett og plikt til grunnskoleopplæring og barnets rett til selv å velge  skole etter 15 år. Ekspertgruppa viser så til at det er uklart hvor langt foreldreansvaret etter  barneloven går når det gjelder beslutninger som å sende barn og unge på lengre utenlandsopphold i  strid med den unges eget ønske. 

Det er bra at det nye lovforslaget har en bestemmelse om at barnet ikke skal etterlates i utlandet  mot sin vilje, men NKF vil understreke at en helhetlig revisjon av barneloven burde omfatte spørsmål  som angår «etterlatt i utlandet» og «negativ sosial kontroll». Vi vet ikke hvorfor disse perspektivene  og disse diskusjonene fremdeles nær glimrer med sitt fravær. Vi vil påpeke at de samfunnsmessige og  juridiske utredningene som er nødvendige i denne sammenhengen må på plass og gjøres til  gjenstand for høring, før man setter punktum for en overordnet revisjon av barneloven i denne  omgangen. Dette fordi disse spørsmålene både omfatter barns rett til selvbestemmelse, foreldres  plikt og rett til å fatte beslutninger, barnets frihet fra vold og barnets rett til privatliv. Disse  problemstillingene omfatter barn og unge av alle kjønn, men særlig unge kvinner og jenter – som  ledd i å kontrollere kvinnekjønn og seksualitet. Det er viktige saker for NKF.  

NKF vil påpeke at måten retten til barnets selvbestemmelse er behandlet på i utredningen er svært  tett knyttet til barns rett til å uttale seg ved tvist mellom foreldre (knyttet til  

skilsmisse/samlivsbrudd). Dette er viktig. Samtidig er det en mangel at praksiser som dekkes av  begrepet negativ sosial kontroll (som mulighet til å være med venner av motsatt kjønn, delta i  fritidsaktiviteter og i skolesammenhenger som leirskole, skoleturer, klassefester og  svømmeundervisning) nær ikke behandles i det hele tatt.  

Det er også svært uheldig at man ikke løfter frem utfordringen knyttet til manipulering av barn og  barnas stemme. Det er kjent at barn både er lojale mot sine foreldre og at de i noen tilfeller ikke tør å 

si imot den forelderen som har utsatt dem eller den andre foresatte for maktovergrep. At ny  barnelov skal kreve mer tidsbruk på familievernkontoret uten å samtidig adressere kompetansekrav  og familievernkontorets selvstendige ansvar for å løfte frem ulik problematikk som har betydning for  barnets psykiske og fysiske helse og velferd er trist og kunnskapsløst.  

Nytt begrep – foreldrefullmakt 

NKF mener at det prinsipielt er betenkelig at barn med skilte foreldre i rettslige termer ikke skal ha  bosted hos noen av foreldrene – kun fordeling av samværstid. Dette er en objektivisering av barnet  som NKF advarer mot. Det er tydelig at BFD ved dette ønsker å vise at foreldres makt over barnet  skal likestilles, men er det riktig?  

Det er også betenkelig at så mye makt som hovedregel skal fordeles likt mellom to foreldre  uavhengig av hvilken mengde tid de samme foreldre skal ha med barnet sitt. Hvordan skal man sikre  at barnets stemme da blir hørt? NKF frykter at lik foreldrefullmakt i større grad enn i dag vil legge til  rette for fortsettelsesvold, slik dette er beskrevet at ulike forskere.  

Foreldrefullmakt (Nytt kapittel 7) er i hovedsak bare ett nytt ord for bosted. 

En hovedregel om delt foreldrefullmakt i § 7-2 vil først og fremst ramme de barna der foreldrene i  utgangspunktet samarbeider dårlig, hvor barnet er voldsutsatt eller en av de voksne er voldsutsatt.  Barnet får ikke bedre omsorg av at begge foreldrene har delt myndighet. Tvert imot vil kapasiteten til  å gi god omsorg til barnet kunne svekkes hos den foreldre som blir tvunget til å samarbeide med en  foreldre som de er redd for. Det at man flytter søksmålsbyrden over på den som i realiteten er den  svakeste parten vil bidra til økt risiko for barnets totale livssituasjon. Det er også svært uheldig at  foreldre – uten hensyn til hvor mye samvær de har – skal kunne bestemme mye over et barn. I  hvilken grad vil de kunne lytte til barnet og ta hensyn til barnets stemme hvis de ser barnet 8 ganger i  året og i realiteten ikke kjenner barnet? Det vil også kunne reise noen dilemmaer knyttet til  barnevernets oppfølging av et barn, da barnevernets tiltak i hovedsak ofte retter seg inn mot den  foresatte der barnet bor mest. Kan samværsforelderens økte makt over bostedsforelderen bidra til å  forkludre barnevernets tiltak i en familie? Dette sier ikke høringsnotatet noe om, og det er en stor  svakhet og vitner om at dette er et hastverksarbeid fra departementets side.  

Innenlands flytting 

NKF advarer mot å flytte kompetansen for innenlands flytting til begge foreldrene, uavhengig av  samværsmengde: NKF anbefaler en videreføring av dagens rettspraksis, hvor retten til å flytte ligger  til den barnet har fast bosted hos, dog med varslingsplikt til samværsforelder. NKF støtter dermed  mindretallet i utvalget sin innstilling. I en nylig høring, Prop. 161 L (2015–2016), punkt 6.8, støttet  flertallet av høringsinstansene nettopp at dagens rettspraksis videreføres og vi mener disse  vurderingene bør tillegges vekt. En innskrenking i gjeldene praksis vil kunne føre til økt konfliktnivå  og at flere saker bringes inn for retten. Det pekes på flere grunner til at bostedsforeldre vil kunne ha  behov for å flytte, men det er ikke angitt på hvilken måte disse momentene vil vektes. NKF savner  også en vurdering av hvordan bostedsforeldre som har vært utsatt for psykisk eller fysisk vold, kan ha  behov for avstand for å gjenopprette en trygg hverdag for seg selv og sine barn. Barns trygghet og  psykiske helse er avhengig av at bostedsforeldre har mulighet til å skape en beskyttende ramme, og i  enkelte tilfeller vil avstand kunne være nødvendig for at bostedsforeldre skal ivareta sitt  foreldreansvar og beskytte sine barn mot belastninger. Det kan være utfordrende for å få  dokumentert psykisk og fysisk vold på en måte slik at dette blir hensyntatt av rettsvesenet 

Mekling 

NKF støttet i 2021 utvalgets forslag om seks timers obligatorisk mekling dersom foreldre ønsker å gå  til retten med en foreldretvist. Dette forutsetter imidlertid kapasitet og kvalitet i tilbudet som gis ved  Familievernkontorene. Det er i forslaget som kommer fra departementet nå i 2024 ikke skrevet noe  om hvordan kapasiteten og kompetansen skal ivaretas, og vi vil derfor advare mot obligatorisk  utvidelse av mekling uten samtidig lovfesting av mekleres plikt til å innhente informasjon og til  selvstendig ta ansvar for barns beste.  

Dersom meklingsinstituttet skal bygges ut forutsettes det at historikken rundt begge foreldre og  samlivsbruddet gis plass, i tillegg til at meklere må få kompetanse på vold i nære relasjoner. Mekleres  kompetanse i dag er varierende, så også kapasiteten. En mulighet vil være at meklere automatisk skal  ha plikt til å innhente utvidet vandelsattest for begge foresatte før mekling, og at denne også skal  deles med de respektive foresatte, slik at denne informasjonen er kjent. Meklerinstituttet bør på  andre måter også bygges ut slik at vi både sikrer den voldsutsatte forelderen og vi sikrer at barns  trygghet blir ivaretatt uavhengig av de foresattes krefter til å gjøre dette.  

Barns rett til beskyttelse 

NKF er bekymret for de barn som i kortere eller lengre perioder er frarøvet muligheten til å gå på  skole, barnehage eller sine fritidsinteresser fordi de har foreldre som oppsøker dem på disse  arenaene. Dette kan for eksempel være i en akuttfase etter at barna er flyttet på krisesenter med en  av sine foreldre eller det kan skje senere etter at retten for eksempel har besluttet begrenset  samvær. I dag finnes ingen bestemmelser i barneloven hvor foreldre i dom kan fradømmes retten til  å oppsøke sine barn, og det er et inngrep i barns frihet. Det bes om at dette utredes.  

Det bes også om at departementet forsikrer seg om at barneloven, sammen med bestemmelsene i  barnevernloven, har tilstrekkelig med bestemmelser til å sikre gjenlevende barn der en foreldre blir  drept av den andre.  

På vegne av Norsk Kvinnesaksforening 

Gunhild Vehusheia 

Leder