/kvinnesak
post@kvinnesak.no

Meninger

Høringsuttalelse fra Norsk Kvinnesaksforening (NKF) til NOU 2024:8, «Likestillingens neste  steg» med høringsfrist 16. september 2024 

Norsk Kvinnesaksforening (NKF) takker for muligheten til å levere høringsuttalelse. NKF, grunnlagt i  1884, er Norges eldste og ledende organisasjon som kjemper for jenters og kvinners  menneskerettigheter, og for likestilling. NKF favner politisk bredt og er åpen for alle engasjerte  feminister som deler NKF sitt formål.  

I vårt svar vil vi gi noen innledende, overordnede betraktninger, og så kommentere forslagene.  Forslag vi ikke kommenterer, stiller vi oss nøytrale til. 

Overordnede betraktninger 

NKF mener generelt at å anlegge et kjønnsperspektiv er viktig og nyttig innenfor de fleste områder i  samfunnet. Vi er ikke der at kjønn ikke lenger spiller noen rolle for hvordan enkeltmennesket erfarer  verden og blir oppfattet av verden, med ulikhet og ulikebehandling til følge. En kjønnsblind politisk  tilnærming kan slå forskjellig ut for kvinner og menn, og et kjønnsnøytralt språk kan tilsløre store  forskjeller mellom kjønnene. Vi har derfor flere ganger minnet myndighetene om å ta til følge  CEDAW-komiteens kritikk av den økende bruken av kjønnsnøytralt språk og tilnærming til lover og  politiske tiltak.  

NKF stiller seg således grunnleggende positiv til en gjennomgang av de utfordringer gutter og menn  møter i samfunnet, slik Mannutvalget har bidratt med. Vi er enig i at grupper av gutter og menn kan  se ut til å komme dårligere ut enn grupper av jenter og kvinner på noen samfunnsområder. Vi er også  enige i at en rekke faktorer samvirker med kjønn, og at kjønn alene ikke kan forklare dette. 

Vi stiller oss likevel undrende til at Mannutvalget har anlagt et underliggende premiss om at menn er  mindre likestilt enn kvinner, slik det kan tolkes ut fra tittelen Likestillingens neste steg. Selv om  utvalget understreker at det ikke støtter påstander av typen «likestillingen har gått for langt», gjør  det faktum at alle problemstillinger som tas opp sees i en ramme av manglende likestilling, at det blir  den eneste lese- og forståelsesmåten det inviteres til. Det er synd, fordi viktige og reelle utfordringer  som fortjener å diskuteres og tas fatt i, kan ende med å bli gjenstand for hardere debattfronter enn  nødvendig og kanskje risikere å bli «kastet ut med badevannet».  

Likestilling mellom kjønnene betyr at ingen opplever usaklig forskjellsbehandling eller færre  muligheter på grunn av sitt kjønn. NKF mener at rapporten blander sammen problemstillinger hvor  menn forskjellsbehandles fordi de er menn, og problemstillinger knyttet til ulike levekårsutfordringer  og/eller diskriminering/forskjellsbehandling fra andre menn. Utvalget løfter for eksempel fram  utenforskap fra arbeidslivet som et likestillingsproblem for menn, men tallgrunnlaget gir ikke dekning  for at menn er mer rammet. Kvinner er oftere uføretrygdede og oftere på AAP enn menn. 

NKF etterlyser en dypere og mer omfattende maktanalyse i Mannsutvalgets forståelse både av  likestillingsloven og status for kjønnenes posisjon i samfunnet. Kvinner har historisk blitt systematisk  undertrykket, og denne undertrykkingen har gitt, og gir seg fortsatt, uttrykk i materielle realiteter,  voldsutøvelse, selvforståelse, kjønnsroller, osv. Det kunne for eksempel vært interessant om  Mannutvalget problematiserte om noen av problemene gutter og menn er overrepresentert i,  henger sammen med en (ikke nødvendigvis bevisst) opplevelse av tapt hegemoni – at man har mistet 

den posisjonen man «skulle» ha hatt i kraft av å være hankjønn. Det er ikke slik at kvinner har  «vunnet» likestillingen. Mannsutvalget gjør en merkelig manøver når det tar opp økonomiske  forskjeller mellom kvinner og menn, og fjerner de ti prosent rikeste mennene fra regnestykket for å  vise at kvinner og menn «egentlig» tjener ganske likt. Hva om man gjør den samme manøveren og  fjerner sjiktet av velutdannede, høytlønte kvinner fra sammenlikningen mellom kvinner og menn? Da  vil det kanskje bli tydeligere at kvinner fortsatt taper på en rekke områder. Derfor er NKF også helt  uenig i at formålsparagrafen til Likestillings- og diskrimineringsloven skal gjøres kjønnsnøytral.  

I rapportens diskusjon om likestilt foreldreskap savner vi en større anerkjennelse av det viktige  reproduktive arbeidet kvinner gjør, og av de livsnødvendige biologiske båndene mellom mor og barn.  Tidlig barsel- og spedbarnsfase passer ikke uten videre med en matematisk deling av  foreldrepermisjon. Her etterlyser vi andre forslag til hvordan far/medmor kan spille en gradvis  viktigere rolle og etter hvert etablere en likedeling av ansvaret for omsorgen over tid. 

Overordnet savner NKF også at rapporten i sin diskusjon av menn som voldsutøver går dypere inn i  menns vold mot kvinner. Det er en stor svakhet ved rapporten at den fokuserer mer på vold som et  problem menn «har», og vier lite oppmerksomhet til at menn som utøver vold i høyeste grad er et  

problem for dem det går ut over. Det er selvfølgelig sant at ikke alle menn er voldelige. Men her  svikter det i forståelsen av problemet, for det er like sant at alle kvinner må forholde seg til menns  vold – enten som en realitet eller som en potensiell eller uttalt trussel. Sett opp mot  Voldtekstutvalgets rapport som også kom i 2024, og som utvetydig slår fast at maktskjevhet mellom  kjønnene er en sentral faktor og foreslår et massivt løft for å forebygge vold mot kvinner, virker  Mannutvalget påfallende lite opptatt av menns rolle i denne volden. 

NKF vil i det følgende kommentere enkelte av utredningens forslag til tiltak: 

Tiltak 1: Endre foreldrepengeordningen og rettigheter i forbindelse med fødsel 

Individuelle rettigheter: I utredningen heter det: «Foreldrepengeordningen er en viktig del av  familiepolitikken, som har potensiale til å endre kjønnsdelingen i familien.» Det er altså ønskelig at  den skal fremme en jevnere fordeling av arbeidet hjemme og ute blant foreldre, gi en jevnere  arbeidsdeling i par, og likere fordeling av omsorgsarbeidet mellom foreldrene. Mannutvalget  argumenterer også for hvorfor perioden foreldrene kan ta ut foreldrepenger bør kortes ned fra 3 til 2  år for å «hindre at én av foreldrene legger sitt uttak til ferier eller lignende når den andre også har fri.  Forelderen som gjør dette, typisk far, kan oppleve at de da blir sekundære omsorgspersoner fordi  mor fortsetter å være hjemme med barnet samtidig. Utvalget mener at en slik endring støtter opp  om hensynet til barnets tilknytning til begge foreldre og et likestilt foreldreskap.» Ut fra dette er det  ulogisk å kreve at aktivitetskravet til mor under deler av fars uttak bør bortfalle. 

NKF mener at deler av fars rettigheter (altså uttak utover et visst antall uker) fortsatt bør være  betinget av mors aktivitet for at ordningen skal legge til rette for at far blir den primære  omsorgspersonen under sin permisjon. At far får et visst antall uker uten aktivitetskrav er ikke et  argument for at aktivitetskravet skal fjernes helt. 

NKF minner også om at det er svært viktig at mors barselpermisjon – seks uker etter fødsel – holdes  utenfor diskusjonen om foreldrepermisjon. Barselpermisjon handler om barnets behov, men også  om kvinnens behov for restitusjon etter graviditet og fødsel.  

Todeling av permisjon: Utvalget foreslår å innføre en todeling av foreldrepermisjonen, hvor hver av  foreldrene i utgangspunktet har en like stor del av fellesperioden. Dette innebærer å erstatte dagens  tredeling med egen mors-, fars/medmorkvote og fellesperiode, og utvide permisjonstiden med fire 

uker. Med det foreslåtte antall uker som kan overføres mellom foreldrene, kan mor få like mange  uker som i dag.  

NKF er ikke uenig i forslaget, men vi er skeptiske til om det er politisk vilje til å utvide antall uker. En  todeling uten utvidelse vil redusere antall uker for mor, noe NKF er imot. Mor og far har ulike roller i  det reproduktive arbeidet og en reduksjon vil slå ut negativt for det viktige biologiske båndet mellom  mor og spebarn, inkludert for amming og tilknytning. 

NKF forstår at forslaget er ment normativt ut fra et politisk mål – et mål vi prinsipielt er enig i. Men vi  ser også at innføringen av tredelt permisjon har ført til en betydelig økning av kvinner som tar  ulønnet permisjon. Det tolker ikke NKF som kvinners motvilje mot et likestilt foreldreskap, men som  et uttrykk for et reelt behov for restitusjon, biologisk tilknytning og amming som varer i en begrenset,  men viktig tid for barnets utvikling. En undersøkelse fra NAV fra 2023 viser at 49 prosent av alle  kvinner tar ulønnet permisjon etter fødsel, mens fedrene i hovedsak kun tar ut sin lovpålagte del av  permisjonstiden på 15 uker.  

Rett til to ukers betalt permisjon ved fødsel for far/medmor: Utvalget foreslår å gi alle  fedre/medmødre rett til to ukers betalt permisjon ved fødsel. NKF støtter dette forslaget. 

Tiltak 2: Styrke nybakte fedre og medmødres rolle og rettigheter 

NKF er enig i forslagene om å oppdatere de nasjonale faglige retningslinjer for helsetjenestene til å inkludere fedre og medmødres rolle, og om å gjennomføre en kunnskapsoppsummering og  evaluering av tilbudet som helsestasjonene i landet har, og har hatt, til nybakte fedre med henblikk  på å identifisere suksessfaktorer for å etablere tilbud som fedre har nytte av, samt oppmuntre til  pilotprosjekter som kan utvikle gode metoder og tjenestetilbud. 

Tiltak 3: Etablere trepartssamarbeid for bedre arbeid-familie-balanse i mannsdominerte bransjer 

Mannsutvalget foreslår at regjeringen tar initiativ til trepartssamarbeid for å få kunnskap om, og finne  fram til bedre ordninger for, arbeid-familie-balanse i de største mannsdominerte bransjene i  arbeidslivet. 

NKF støtter dette forslaget, og her mener vi at kvinnedominerte arbeidsplasser også bør med i et slikt  trepartssamarbeid. Kvinner «løser» i større grad enn menn sine utfordringer med balansen mellom  arbeid og familieliv med å arbeide deltid, noe som setter dem i en ugunstig posisjon både i arbeidsliv  og mht pensjonsopptjening. 

Tiltak 4: Utvide meklingsplikten ved samlivsbrudd og foreldretvister til seks timer før det kan reises  sak for domstolene 

Mannsutvalget begrunner sitt forslag med at forlenget mekling vil gi foreldrene bedre tid til å  omstille seg og på denne måten komme frem til varige løsninger. Utvalget påpeker at når en sak  bringes inn for retten, er det risiko for at konflikten eskalerer, noe som kan gjøre situasjonen verre  for både barn og foreldre. 

Forslaget om 6 timers påbudt mekling er ikke nytt, men ble fremmet av barnelovutvalget i «NOU  2020: 14 Ny barnelov». Barne- og familiedepartementet har ikke gått videre med forslaget og  begrunner det slik: 

«Hovedbegrunnelsen for at dette likevel ikke tas videre er at departementet vurderer at mer  obligatorisk mekling ikke vil føre til at flere saker blir løst utenfor domstolene. Tidligere var det krav 

om tre timer mekling før det ble utstedt meklingsattest, dersom foreldrene ikke ble enige om en  avtale før det. Forskning viser at det ble inngått om lag like mange avtaler, uavhengig av om det var  krav om én eller tre timer».  

NKF er enig i JURKs kommentarer til dette forslaget, som vi gjengir her: «Frivillighet en av  forutsetningene for en vellykket meklingsprosess. I tilfeller der konfliktnivået er så høyt at denne  forutsetningen ikke er til stede, vil ikke flere obligatoriske meklingstimer være til hjelp. Det kan  snarere bidra til at prosessen blir mer belastende for partene, særlig i voldstilfeller.  

Dersom foreldre «må» gjennomføre seks timers mekling før meklingsattest kan utstedes, kan dette i  praksis tvinge foreldrene til fortsatt samhandling, også i tilfeller der dette verken gagner foreldrene  eller barnet. I vår saksbehandling ser vi at fars rettigheter knyttet til barnet etter samlivsbrudd i flere  tilfeller blir brukt som et middel til å utøve fortsettelsesvold mot mor. Å bli tvunget til ytterligere  mekling i saker hvor konfliktnivået gjør at enighet ikke er realistisk, kan dermed i ytterste konsekvens  representere en voldrisiko for mor.»  

Tiltak 5: Styrke domstolenes mulighet til å idømme delt bosted 

NKF er sterkt uenig i forslaget om å fjerne kravet om at det må foreligge «særlige grunner» for at  retten kan idømme delt bosted. Som utvalget selv skriver: At saken er kommet til retten kan være et  uttrykk for at det er konflikt mellom foreldrene, og dette kan i seg selv tale mot at barnet får delt  bosted.  

Delt fast bosted er i økende grad blitt vanlig etter samlivsbrudd, noe også utredningen fremhever og  viser gjennom statistikk. Også der foreldrene aldri har bodd sammen, øker praksisen med delt  bosted. Denne utviklingen tyder på at foreldreskap og omsorg er blitt mer likestilt og at dette  fortsetter etter at foreldre har gått fra hverandre. Delt bosted fordrer imidlertid at foreldre er i stand  til å samarbeide om å ivareta barnet på en god måte. Klarer de ikke å komme til enighet om hvor  barnet skal bo, bringes saken for retten. I mange saker med høyt konfliktnivå, er det også vold og  overgrep som ligger bak og under1. NKF mener at domstolen må stå fritt til å fastsette løsninger som  er til barnets beste i hver enkelt sak. Vi mener at det vil kunne gjøres selv om kravet til “særlige  grunner” består. Det er grunn til å merke seg at Mannsutvalgets flertall ikke ser delt bosted som «et  mål i seg selv». Vi ønsker også å knytte en bemerkning til utvalgets beskrivelse av samværshindring  og samværssabotasje: Her glimrer en diskusjon av fedres samværssvikt og store bidragsgjeld med sitt  fravær, noe som gir slagside i diskusjonen om utfordringer med samvær etter samlivsbrudd. Vi viser  for øvrig til NKFs høringssvar til Ny barnelov – Likestilt foreldreskap og felles omsorg for barn etter  samlivsbrudd.  

Tiltak 6: Legge kompetansen til å flytte barnet innenlands til foreldreansvaret 

Utvalget skriver: «Hvis tiltaket gjennomføres, vil det påvirke bostedsforeldres reelle mulighet til å  flytte i forbindelse med jobb eller til å flytte nærmere egen familie. Utvalget viser i denne forbindelse  til at flyttekompetansen i denne sammenhengen gjelder barnet, og ikke bostedsforelderen.»  

NKF er uenig i dette forslaget. Vi mener også det er grunnlovsstridig, jf. Grunnlovens § 106, som gir  rett til bevegelsesfrihet innenfor Rikets grenser og rett til fritt å velge sitt bosted. NKF er enig i at det i  utgangspunktet er bra for barnet å bo slik at det enkelt kan være sammen med samværsforelderen.  Men bostedsforelderen kan ha tungtveiende grunner til å flytte, som utdanning, jobb og familie – og  også vold og overgrep. I ytterste konsekvens vil det som i praksis blir et flytteforbud kunne medføre  at bostedforelder og barn ikke kan komme seg vekk fra en voldelig relasjon. Også i dette spørsmålet  

1 Margunn Bjørnholt: https://www.nkvts.no/vitenskapelig-artikkel/i-skyggen-av-likestillingen-voldsutsatte-modre-i-norge/ 

viser vi til NKFs høringssvar til Ny barnelov – Likestilt foreldreskap og felles omsorg for barn etter  samlivsbrudd. 

Tiltak 16: Gjennomføre en nasjonal satsing for at flere unge skal velge og gjennomføre  kjønnsutradisjonelle utdanningsprogram på yrkesfag 

Tiltak 17: Gjennomføre en nasjonal satsing for at flere menn skal velge og gjennomføre helse-,  omsorgs-, sosial- og pedagogiske fag i høyere utdanning 

NKF støtter begge disse forslagene. Vi vil likevel bemerke at ingen av dem er nye, og tilsvarende  forslag og ambisjoner har til nå ikke ført fram. Vi deler Mannsutvalgets ønske om et mer  kjønnsbalansert arbeidsliv, og bedre kjønnsbalanse i tilgangen til tjenester. Like mye som kvinner  f.eks. kan ønske å oppsøke behandlere i helsevesenet av eget kjønn, kan menn ønske det samme. At  barn får flere mannlige lærere både i barnehage og skole er også udelt positivt. Skal en ny politikk for  bedre kjønnsbalanse i utdanning og yrkesliv lykkes, må den være kunnskapsbasert, bred og langvarig. 

Tiltak 19: Økt innsats for psykososialt arbeidsmiljø, og mot trakassering og seksuell trakassering i  arbeidslivet 

NKF støtter dette forslaget slik det er beskrevet i utredningen, og mener at systematisk HMS-arbeid  mot trakassering og seksuell trakassering kan hjelpe og bevisstgjøre både kvinner og menn, og i beste  fall bedre arbeidsrelasjonene mellom kvinner og menn. 

Tiltak 23: Gjennomføre en satsing på seksuell helse 

Mannsutvalget vurderer at menns utfordringer knyttet til seksualitet og seksuell funksjon ikke møtes godt nok av helsevesenet. Seksuell helse omfatter blant annet kjennskap til egne følelser og egen kropp, egne og andres grenser, seksuelt overførbare sykdommer og reproduksjon. Utvalget  konstaterer at «det er en sammenheng mellom den enkeltes seksuelle, fysiske og psykiske helse». 

NKF stiller seg positiv til tiltak som kan bedre menns helse generelt, inkludert seksuell helse. God  seksuell helse innebærer også bevissthet om egne følelser og adferd overfor andre. Kvinner som har  mannlig partner er berørt av sin partners seksuelle helse på godt og vondt. Særlig er det viktig at  unge gutter møtes av helsevesenet på en måte som hjelper dem til god seksuell helse. NKF er derfor  glad for at Mannutvalget problematiserer gutter og menns bruk av pornografi, selv om vi gjerne skulle  sett at en diskusjon om hva unge gutters eksponering for voldelig pornografi betyr for deres egen  utvikling og deres forhold til, og syn på, kvinner ble gitt større plass i en rapport om likestilling.  

Tiltak 30: Gi bedre hjelp til ofre for ikke-familiær vold 

Mannsutvalget anbefaler at personer som blir utsatt for ikke-familiær vold får mer informasjon om  mulige fysiske og psykiske helseskader, og bedre oppfølging i form av et samtaletilbud. 

NKF støtter dette forslaget.  

Tiltak 31: Styrke hjelpetilbudet til personer som utøver vold i nære relasjoner 

NKF ser meget positivt på utvalgets forslag om å styrke hjelpetilbudet til personer som utøver vold i  nære relasjoner. Det trengs større innsats rettet mot gjerningspersonen. Menn er overrepresentert i  alle typer voldsstatistikk, og ofte har voldsutøveren selv vært utsatt for vold eller overgrep. Det  eksisterer gode, utprøvde tilbud i dag, men i altfor begrenset omfang. Kostnadene ved en ordentlig  satsing må sees opp mot hva volden koster: Den samfunnsøkonomiske kostnaden av vold i nære  relasjoner er anslått til 92,7 milliarder kroner (Menon Economics, 2023). 

Tiltak 32: Innføre kjønnsnøytral formålsbestemmelse i likestillings- og diskrimineringsloven Mannsutvalget foreslår at formålsbestemmelsen i likestillings- og diskrimineringsloven endres til å være kjønnsnøytral. Dette begrunnes slik: «Mannsutvalget mener det er et prinsipielt problem at ett kjønn er prioritert særskilt i lovens formålsbestemmelse» og «Utvalget mener at det ikke lenger er  åpenbart at det er kvinner som gruppe som er mest utsatt for diskriminering og at denne  presiseringen dermed har mistet eksistensgrunnlaget sitt». 

NKF mener dette er oppsiktsvekkende påstander, som dessverre vitner om en svært grunn, for ikke å  si manglende, forståelse av hvordan dyptgripende, historisk u-likestilling har satt spor i alle deler av  samfunnet og i menns og kvinners liv og vilkår. Det vil være dramatisk hvis likestillingsarbeidet ikke  bygger på en makt- og strukturforståelse. Kvinnekamp, historisk og globalt, tar utgangspunkt i at det  ene kjønnet har gitt seg forrang foran det andre, og at dette har betydning for våre liv. Dette gjelder  ikke bare i land der kvinner fratas rettigheter og menneskelighet fordi de er kvinner. Det gjelder også  i land der kvinnebevegelsen har kjempet fram kvinners medborgerskapsrettigheter og rett til å  bevege seg fritt. Rettigheter som stadig blir forsøkt slått tilbake over hele verden. En parallell: Det  finnes en stor og framgangsrik svart middelklasse i USA. Det finnes store grupper lutfattige, utslåtte  hvite mennesker i samme land. Det betyr ikke at vi kan slå en strek over rasismen og den historiske  undertrykkingen av svarte i USA, eller at det ikke lenger er svarte som er mest utsatt for  diskriminering. Det betyr ikke at borgerrettighetskampen har «mistet eksistensgrunnlaget sitt».  

Likestilling handler i stor grad om makt, økonomisk og politisk. Mye er blitt bedre for kvinner i Norge,  men kvinner har fortsatt dårligere vilkår i arbeidslivet, dårligere økonomi og er underrepresentert i  fora med makt. Flest kvinner utsettes for vold fra menn de har en nær relasjon til. Det betyr ikke at  ikke gutter og menn også har problemer knyttet til sitt kjønn. Men en lov som skal være grunnlaget  for å skape likestilling, må ha et maktperspektiv som reflekter virkeligheten.  

Det må også påpekes at Mannsutvalget ser bort fra Norges forpliktelser under FNs Kvinnekonvensjon  med sitt forslag.  

Tiltak 33: Innføre mer effektive virkemidler i likestillingspolitikken 

Mannsutvalget mener at virkemidlene i likestillingspolitikken må styrkes, og foreslår at det blir  utredet, utviklet og iverksatt nye metoder for likestillingsintegrering i offentlig myndighetsutøvelse. 

Her er NKF helt enig med Mannsutvalget. Vi deler bekymringen for at arbeidet med likestilling og  mangfold blir «marginale prosjekter ved siden av virksomhetenes hovedoppdrag, eller et  skrivebordsarbeid med hovedvekt på oppfyllelse av redegjørelseskrav heller enn på faktiske  resultater».  

I dag er det ingen systematikk i hvordan ansvaret for likestillingsintegrering beskrives i tildelingsbrev og andre styringsdokumenter for de enkelte sektormyndighetene. NKF er enig i at offentlige  myndigheters aktivitetsplikt må tydeliggjøres gjennom klargjøring av plikten og  sektoransvarsprinsippet, og at det er behov for tydeligere sektorovergripende myndighet og sterkere  virkemidler for oppfølging. 

På vegne av Norsk Kvinnesaksforening 

Gunhild Vehusheia 

Leder